Wednesday 21 March 2012

Baby Jaundis


Biasanya bayi yang terkena “jaundis” (kuning), hanya balutkan badannya dengan bengkung untuk mempercepatkan pemulihannya. Mudah sangat mudah!

Ianya tidaklah merbahayakan bayi anda. Ia adalah sama kaedah yang diwarisi turun menurun kita. Bayi yang kuning biasanya mak ayah kita nasihatkan kita "jemur pagi-pagi je". Pancaran matahari pada waktu pagi dari 730~930pagi adalah pancaran terbanyak fir. "nampaknya memang orang-orang dulu pun dah tahu kehebatan firnya bukan? ;))

PENYEBAB?

Warna kuning yang timbul pada kulit dan mata sebab utamanya bilirubin yang meningkat. Bilirubin akan dibawa ke liver untuk dimetabolisme, tetapi disebabkan ada gangguan pada liver sehingga kerja liver tidak sempurna, maka bilirubin akan meningkat jumlahnya dalam darah dan menyebabkan warna kuning.

BAGAIMANA AJAIBNYA FIR BERTINDAK?

Kaedah FIR dengan Premium Beautiful membantu memulihkan bayi kuning (jaundis). Setiap urat benang Premium Beautiful mengeluarkan pancaran FIR terus menerus kedalam kulit dan urat darah bayi. Ia berfungsi mendorong peredaran darah dan menigkatkan proses metabolisme bayi anda. Akibatnya hati (liver) akan bekerja sempurna, maka bilirubin akan berkurangan jumlahnya dalam darah dan menyebabkan warna kuning berkurang. Ya tanpa sedar baby anda pulih!.

TINDAKAN DOKTOR UNTUK MERAWATNYA?


Pada bayi baru lahir dilakukan fototherapy, sampai livernya cukup mem- metabolisma bilirubin. Secara tak sedar fototherapy ini selalunya ada kesan sampingan- cahaya biru ini boleh menggelapkan tubuh baby anda juga boleh bahaya untuk mata baby.

**credit info to wanie

No comments:

Post a Comment